dilluns, 26 de febrer de 2018

Cales del Montgrí. L'Estartit- L'Estartit

Excursió realitzada el 18-2-2018

Excursió de nivell moderat que ens porta a conèixer les cales Ferriol i Pedrosa, dues cales sense urbanitzar i l'accés a les quals només es pot fer caminant o bé accedint-hi per mar. La intenció inicial de la caminada era fer-la circular i poder trepitjar alguna cala més, però una inoportuna lesió ens va fer improvisar i fer un itinerari que, en la seva part final, recorda la forma d'una Y.
Iniciem l'excursió a la Plaça de l'església de l'Estartit.

0:00 h. Plaça de l'església de L'Estartit. En sortim en direcció nord anat a l'esquerra pel carrer de Santa Anna i tombant després a la dreta fins arribar al carrer de Barcelona, que seguim a l'esquerra.
0:03 h. A la dreta seguim un carrer que s'enfila, amb indicacions del Camping l'Estartit. El carrer s'enfila de dret.

0:12 h. Salt d'Euga. Mirador, a la dreta de la carretera, sobre l'Estartit i les Medes.

0:15 h. Després de deixar enrere, a l'esquerra, un camí que puja cap el Rocamaura, prenem el trencall a la dreta per una carretera que s'enfila de valent.

0:28 h. Arribem perpendicularment a un camí asfaltat que hem de seguir a l'esquerra. Malgrat que un indicador ens assenyali el camí de Cala Pedrosa, no en fem cas i seguim per l'asfalt. Des del camí es te una bona vista del Rocamaura i, poc a poc, s'obre el paisatge de les dunes, al nord del massís.

0:34 h. A la dreta una barrera tanca l'accés a un camí. Seguim per la pista asfaltada.
0:37 h. Trobem a la dreta un camí pedregós amb una gran entrada. L'hem de seguir.
Uns metres més enllà prenem a l'esquerra en una bifurcació i, encara uns metres més enllà, trobem un indicador. Seguim la direcció de Cala Ferriol i Cala Pedrosa.
El camí transcorre per una brolla de garric amb estepes, ple també de romaní i farigola. És un altiplà que, en absència d'arbres, permet perspectives molt amples, del Cap de Creus fins el Cap de Begur.

1:00 h. Desviació a la dreta (indicador).
1:10 h. Bifurcació. A la dreta anem a Cala Pedrosa; a l'esquerra, a Cala Ferriol. Aquest és el punt de confluència de les branques de la Y.
Comencem per baixar fins a Cala Ferriol, per després tornar a aquest mateix punt.
El descens fins a Cala Ferriol comença suaument però aviat el pendent és més sever, en un terreny molt pedregós i torça-turmells. Atenció!!.
Poc abans d'arribar al fons del barranc, el camí entra a la pineda i anem descobrint vegetació humida.
1:40 h. Cala Ferriol. La cala més ampla del massís, després de Cala Montgó. Protegida per dos illots, està al final d'una torrentera que hi aporta els còdols que l'omplen.

Un cop hem gaudit de l'indret tornem enrere pel mateix camí pel qual hem baixat i que ens mena a la confluència dels camins de les dues cales.
2:00 h. Bifurcació. Baixem ara cap a Cala Pedrosa, per un camí més curt que l'anterior.
2:12 h. A mitja baixada, una petita marrada a l'esquerra ens permet atansar-nos als penya-segats i admirar el golf de la Morisca, la Foradada i el cap Castell. Al fons, l'Albera i el Cap de Creus.

Tornem al camí de baixada principal, que aviat s'endinsa a la pineda.
2:22 h. Cala Pedrosa. Cala allargada, estreta, d'aigües cristal·lines.

Des d'aquí seguiríem la ruta circular però, en el nostre cas, tornem cap a l'Estartit desfent el camí d'anada.

3:50 h. Plaça de l'església de l'Estartit.